Swedish: Han visar hur branta

laozy

Senior Member
French
Kan man säga så??

Han visar hur branta ekonomiska nedgången var särskilt problematiskt. Delvis regionens ekonomiska olustkänsla under 1980-talet var ett resultat av illa skrivna politik i efterdyningarna av OPEC: s kraftigt höjda oljepriset under 1973 och 1979 talet .

Last edited:
  • solregn

Senior Member
    Swedish
    Han visar hur (eller ännu hellre: på vilket sätt) den branta ekonomiska nedgången var särskilt problematisk.

Jag kan inte riktigt förklara varför, men du kan inte sätta ett adjektiv (här: brant) direkt efter hur. Antingen blir det Han visar hur en brant ekonomisk nedgång... eller Han visar hur den branta ekonomiska nedgången...

Är detta en översättning från franska eller engelska?

hanne

Senior Member
    At der mangler et "den" eller "en" er jeg med på, men problemet er vel ikke i sig selv at sætte et adjektiv efter "hur", er det?
    Hvis nu det havde været flertal: "Han visar hur branta ekonomiska nedgångar var särskilt problematiska."?

solregn

Senior Member
    Swedish
    At der mangler et "den" eller "en" er jeg med på, men problemet er vel ikke i sig selv at sætte et adjektiv efter "hur", er det?
    Hvis nu det havde været flertal: "Han visar hur branta ekonomiska nedgångar var särskilt problematiska."?

Du har så rätt, Hanne! Jag får skylla på att jag skriver på tom mage - hjärnan hänger inte med :eek:

Kärnan i problemet är överensstämmelsen mellan de olika delarna, kongruensen mellan brant-ekonomisk-nedgång-problematisk.

Eller svamlar jag igen? (Kanske bäst att gå och äta först ;))

C'est un peu plus clair, Laozy?

jonquiliser

Senior Member
    Svediż tal-Finlandja
    Nej du svamlar inte, solregn :). Det är precis kongruens det handlar om, i bestämda vs obestämda uttryck. Brant ekonomisk men den branta ekonomiska...

laozy

Senior Member
    French
    I can say
    Han visar hur den branta ekonomiska nedgången var särskilt problematiskt. Delvis regionens ekonomiska olustkänsla under 1980-talet var ett resultat av illa skrivna politik i efterdyningarna av OPEC: s kraftigt höjda oljepriset under 1973 och 1979 talet .

jonquiliser

Senior Member
    Svediż tal-Finlandja
    Väldigt välskrivet! Några små rättelser.

Han visar hur den branta ekonomiska nedgången var särskilt problematiskt. Delvis var regionens ekonomiska olustkänsla under 1980-talet var ett resultat av illa skriven politik [hellre: dåligt planerad politik - eller helt enkelt dålig politik] i efterdyningarna av OPEC: s kraftigt höjda oljepriser under 1973 och 1979 talet [eller på 1970-talet].

I'd agree with the previous comment though that "hur den branta ekonomiska nedgången varit särskilt problematisk" sounds more natural.