Norwegian: "på nach"

• GraaEminense

Member
    Norwegian
    "Nach" er et ukjent ord for meg på norsk.
    Den eneste muligheten jeg kan se er at det er en forkortelse av "nachspiel", som jo strengt tatt er et tysk ord men som brukes på norsk i betydningen "etterfest" -den ofte avslappede, ofte tungt berusede samlingen hjemme hos en som har mer alkohol i skapet etter at utestedene har stengt eller festen roet seg.

henbjo

Member
    Norwegian
    Det er helt riktig at "nach" er forkortelse for tyske "nachspiel". Det uttales riktignok som "nasj", ikke "nach", så skrivemåten "nach" kommer av forkortelsen. Vanlig brukt blant ungdom som meg selv. :)

GraaEminense

Member
    Norwegian
    Det er helt riktig at "nach" er forkortelse for tyske "nachspiel". Det uttales riktignok som "nasj", ikke "nach", så skrivemåten "nach" kommer av forkortelsen. Vanlig brukt blant ungdom som meg selv. :)
    Takk for opplysningen, man lærer noe hver dag.
    Ikke like mye takk for at du får meg til å føle meg hauggammel. Pokkers snørrunger... ;)

Huffameg

Senior Member
    Norwegian - nynorsk
    Takk for opplysningen, man lærer noe hver dag.
    Ikke like mye takk for at du får meg til å føle meg hauggammel. Pokkers snørrunger... ;)

No vart eg plutseleg veldig nysgjerrig på kor gamalt "hauggamal" er.
    Eg er vel kanskje ikkje ungdom lenger, men "nach" er eit uproblematisk ord for meg...

henbjo

Member
    Norwegian
    Jeg kan jo legge til at forkortelsen "vors" fra tyske "vorspiel" også brukes i denne sammenheng, da som beskrivelse av nachspielets fetter – en slags "forfest" hvor et knippe venner møtes for å komme i stemning til den ordentlige festen.

Den moderne festen har tydeligvis samme oppbygning som det klassiske dramaet; den har en begynnelse med introduksjon og oppbygning ("vorset" eller "vorspielet"), en midtdel der det meste skjer (selve festen), og en avslutning som kan være alt fra veldig bra til veldig dårlig ("nachet" eller "nachspielet"). :p

Last edited:

Obil Tu

Senior Member
    Den moderne festen har tydeligvis samme oppbygning som det klassiske dramaet; den har en begynnelse med introduksjon og oppbygning ("vorset" eller "vorspielet"), en midtdel der det meste skjer (selve festen), og en avslutning som kan være alt fra veldig bra til veldig dårlig ("nachet" eller "nacspielet"). :p

Jeg trodde det meste skjedde på nachspielet! :p