Norwegian: Begrep "vitenskapelig ord"

orros

Member
Italian/French
Hei!

Jeg er doktorgradsstudent i språkvitenskap.

Jeg holder på meg å lage en kontrastiv analyse mellom begrepet "vitenskapelig ord" og "folkelig ord" på fransk og norsk.

Det vises at begrepet "vitenskapelig" har to veldig forskjellige betydninger i de to språkene. På fransk betyr "savant" et ord som er lånt fra latin/gresk og som er stort sett brukt i vitenskapelig terminologi. På norsk, er et vitenskapelig ord bare et ord som er brukt i vitenskapelig sammenhend uansett opprinnelse (er det noen som ikke er enig med dette?).

Eks:

encefalitt vs hjernebetennelse

Begge de to ordene er betraktet, på norsk, som vitenskapelige og begge kan brukes i vitenskapelige utskrifter. Tvertimot, bare "encefalitt" ville bli betrakter som vitenksapelig på fransk, mens hjernebetennelse ville blitt beskrevet som "folkelig" og derfor ikke brukt i vitenskapelig og offisielt sammenheng.

Nå kommer spørsmålet mitt:

Vet noen av dere om det finnes et begrep på norsk som beskriver vitenskapelige ord lånt fra latin/gresk?

Tusen takk for hjelpen,

Orros

• Ben Jamin

Senior Member
    Polish
    Hei!

Jeg er doktorgradsstudent i språkvitenskap.

Jeg holder på meg å lage en kontrastiv analyse mellom begrepet "vitenskapelig ord" og "folkelig ord" på fransk og norsk.

Det vises at begrepet "vitenskapelig" har to veldig forskjellige betydninger i de to språkene. På fransk betyr "savant" et ord som er lånt fra latin/gresk og som er stort sett brukt i vitenskapelig terminologi. På norsk, er et vitenskapelig ord bare et ord som er brukt i vitenskapelig sammenhend uansett opprinnelse (er det noen som ikke er enig med dette?).

Eks:

encefalitt vs hjernebetennelse