desgavellat

< Previous | Next >

gvergara

Senior Member
Español
Hola,

Com va tot? Estic intentant traduir la paraula descabellado en català (amb el sentit de absurd). A la xarxa he encontrat la paraula desgavellat, però as diccionaris que he consultat no hi apareix, a banda d'aquest, que dona un significat que no és el cerco, teniu suggerències?

Gràcies per endavant,

Gonzalo

• Dymn

Senior Member
    Desgavellat no em sona haver-ho sentit mai, però és una paraula perfectament vàlida formada a partir de desgavell que és un embolic, desori, una confusió en general. Malgrat la semblança formal no té cap relació amb cabell ni té el mateix significat.

Et diria que els catalans diem perfectament i de manera natural descabellat en aquest significat que busques, però no surt al diccionari i és un calc del castellà. Crec que inversemblant seria un sinònim adient.

Elxenc

Senior Member
    català/valencià-castellano
    Estic sorprès perquè Dymn no haja sentit mai la paraula "desgavellat". "Gavell" tampoc no l'ha sentida? Cert és que els valencians- no sé si serem tots els valencians o uns poquets- usem comunament desgavellat per a una persona mal vestida, desordenada, però també li donem es significat de una cosa poc sensata. Ho he comprovat al DNV; a l'Alcover-Moll, diu en la 1ª entrada "desorde" (sic)... i en 2ª "persona desordenada". Aquest no dóna el significat de "poc sensat". El Diec també té les entrades a "desgavell i desgavellat". "Descabellat" , seria, al meu pobre parer, un calc del castellà en el significat que li'n doneu. Per a mi descabellat seria algú/alguna que porta el cabells desordenats, va despentinat; i estirant molt el significat, també, que li han arrancat els cabells- escalp-,com feien a les pel·lícules nord-americanes d "indis i vaquers" (westerns).

Xiscomx

Senior Member
    Español de España y Balear
    Estic sorprès perquè Dymn no haja sentit mai la paraula "desgavellat". "Gavell" tampoc no l'ha sentida? Cert és que els valencians- no sé si serem tots els valencians o uns poquets- usem comunament desgavellat per a una persona mal vestida, desordenada, però també li donem es significat de una cosa poc sensata. Ho he comprovat al DNV; a l'Alcover-Moll, diu en la 1ª entrada "desorde" (sic)... i en 2ª "persona desordenada". Aquest no dóna el significat de "poc sensat". El Diec també té les entrades a "desgavell i desgavellat". "Descabellat" , seria, al meu pobre parer, un calc del castellà en el significat que li'n doneu. Per a mi descabellat seria algú/alguna que porta el cabells desordenats, va despentinat; i estirant molt el significat, també, que li han arrancat els cabells- escalp-,com feien a les pel·lícules nord-americanes d "indis i vaquers" (westerns).
    :thumbsup:
    Som del mateix parer.:)

Penyafort

Senior Member
    Catalan (Catalonia), Spanish (Spain)
    Jo sí conec gavell, tot i que no és una paraula que faci servir, com sí ho faig amb feix. Això sí, desgavell és una paraula d'ús ben comú, amb el sentit de desordre.

Relacionat amb els cabells, una persona pot anar tota escabellada per culpa del vent, per exemple. És a dir, com a adjectiu, escabellat existeix, tot i que a mi no em surt de dins fer servir aquesta paraula amb el sentit d'absurd, si bé el DIEC em contradiu: una idea escabellada. Per ser-vos franc, amb aquest sentit a mi em fan més el pes paraules com forassenyat, eixelebrat o esbojarrat.

< Previous | Next >