All Nordic languages: Genitiv på andre skandinaviske språk enn norsk

< Previous | Next >

orros

Member
Italian/French
Hei!

Vanlig genitiv kan uttrykkes på tre forskjellige måter på norsk, nemlig s-genitiv (1), garpegenitiv (2) og preposisjonsfraser med preposisjonen «til» (3) [Faarlund, p.254-263]:

1. Karis bil
  2. Kari sin bil
  3. Bilen til Kari

Når det gjelder garpegenitiv har jeg lært at denne formen ble innført i norsk fra nedertysk i løpet av 15/1600-tallet via Hanseatene som slo seg i Bergen. Hanseatene hadde kontorer andre steder langs den svenske kysten, noe som fører meg til å tro at denne formen kunne godt blitt tatt opp i svensk også...

Jeg er spesielt interessert i å vite om disse tre mulighetene finnes også på dansk, svensk og islandsk og hvilken av de tre formene er vanligst i hvert språk.

Tusen takk for hjelpen,

Orros

Last edited:
  • Ben Jamin

Senior Member
    Polish
    Hei!

Vanlig genitiv kan uttrykkes på tre forskjellige måter på norsk, nemlig s-genitiv (1), garpegenitiv (2) og preposisjonsfraser med preposisjonen «til» (3) [Faarlund, p.254-263]:

1. Karis bil
    2. Kari sin bil
    3. Bilen til Kari

Når det gjelder garpegenitiv har jeg lært at denne formen ble innført i norsk fra nedertysk i løpet av 15/1600-tallet via Hanseatene som slo seg i Bergen. Hanseatene hadde kontorer andre steder langs den svenske kysten, noe som fører meg til å tro at denne formen kunne godt blitt tatt opp i svensk også...

Jeg er spesielt interessert i å vite om disse tre mulighetene finnes også på dansk, svensk og islandsk og hvilken av de tre formene er vanligst i hvert språk.

Tusen takk for hjelpen,

Orros
    Jeg har aldri hørt en svenske bruke garpegenitiv, så det må være et utelukkende norsk fenomen.

orros

Member
    Italian/French
    Hei!
    Tusen takk for svarene deres.
    Jeg skal prøve å publisere innlegget i forumet for dansk, svensk og islandsk hver for seg.
    Tusen takk,
    Orros

< Previous | Next >